Iedereen wil het: gehoord worden. Door empathisch luisteren ben je echt in contact met je klanten, collega’s of medewerkers. Je werk wordt daardoor een stuk persoonlijker. Met behulp van LSD (luisteren samenvatten doorvragen) of actief luisteren ben je er helemaal voor de ander. Je geeft onverdeelde aandacht. Daardoor kun je ontspannen luisteren en maximaal horen. En dat merkt de ander. Zeker weten dat het de onderlinge verstandhouding verbetert. En dat je je nooit meer hoeft af te vragen wat de ander bedoelt.
NEEM NOOIT GENOEGEN MET EEN HALF WOORD
Echt luisteren doe je met een leeg hoofd. Daar bedoelen we mee dat je niet wordt afgeleid door je eigen gedachten, meningen en oordelen. Pas dan kun je goed samenvatten en vrijelijk doorvragen, zodat je een diepere laag in de communicatie met de ander kunt aanboren. Daardoor leer je de ander beter kennen. Hoe dat kan? Je wordt niet (meer) gehinderd door de ‘drukte’ in je hoofd. En je vult niet langer in wat je denkt dat de ander bedoelt. En dat voorkomt een hoop ruis op de lijn.
VOOR WIE
Dit is jóuw training als je oprecht benieuwd bent naar wat anderen te zeggen hebben. Als je het verhaal van de ander écht wilt horen. En als je bereid bent om je eigen gedachten te parkeren, zodat je aandachtig en onverdeeld kunt luisteren. Het resultaat is dat je communicatie persoonlijker en effectiever wordt. Je gesprekken worden een stuk leuker en je voorkomt miscommunicatie.
Trainen volgens Oraki
Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?
Meer over Trainen volgens Oraki
OPZET TRAINING
VOORSTEL INHOUD TRAINING
(De definitieve inhoud wordt bepaald n.a.v. de intakes).
- De essentie en uitgangspunten van effectieve communicatie.
- Oprechte nieuwsgierigheid: een leeg hoofd heeft geen mening en vult niet in.
- Contact maken en houden: verbaal en non-verbaal.
- Luisteren op drie niveaus: geassocieerd, gedissocieerd, meta.
- LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen: basis, varianten en verdieping. [lees onze blog over empathisch luisteren]
- Andere ‘gasgevers’ in communicatie: o.a. valideren, parafraseren.
- De kunst van het vragen stellen.
INTAKE
Om optimaal maatwerk te leveren, doen we –in overleg- de intake in 1 of 2 fases:
- Altijd: Een mondelinge (online of live) intake met de opdrachtgever(s) door o.a. de uitvoerende trainer. Hierin achterhalen we de leerdoelen van de groep deelnemers.
- Optie: Een schriftelijke (digitale) intake met de individuele deelnemers waarin we hun motivatie, leerwensen en verwachtingen inventariseren. De trainer gebruikt deze input om focus in het maatwerkprogramma aan te brengen.
TRAININGSDUUR
AANTAL DEELNEMERS
Minimaal 4, maximaal 10 deelnemers
LOCATIE
We geven deze training op elke gewenste locatie, in overleg met de opdrachtgever.
AANPAK
Bij de training Empathisch luisteren staan jij en de ervaringen uit jouw praktijk centraal. Je gaat veel oefenen, ervaren en leren van de andere deelnemers. Je maakt één dag onderdeel uit van een actieve en persoonlijke training, met een resultaat waar je de rest van je leven plezier van hebt, Op je werk en thuis.En o ja, dat plezier hebben we tijdens de training ook.
De theorie doen we compact en praktijkgericht, want leren doe je bij ons vooral door te doen.
RESULTAATGERICHT MAATWERK
Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. We kunnen dus iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.
EXTRA OPTIE
BIJ DEZE
TRAINING
COACHINGSPAKKET
Gun jezelf een flinke extra steun in de rug in je ontwikkeling met je persoonlijke coach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.
Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor punten op de 'i' en meer blijvend resultaat.
3 x 2 uur
persoonlijk met je coach / trainer
€900 (excl. btw en evt. reiskosten)
Lees meer over ons coachingspakket
Drie persoonlijke coachingssessies van 2 uur met de trainer/coach die de training geeft.
Jij bepaalt hoe en wanneer je de sessies volgt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
– Een sessie vóór de training. Daarin onderzoek je met je coach hoe je je gericht kunt voorbereiden en wat je belangrijkste focus zal zijn tijdens de training.
– Coaching ná de training. Daarin verdiep en verscherp je één-op-één met je coach je leerproces en zet je de puntjes op de ‘i’.
Contact met je coach via e-mail of telefoon; tussen de sessies, maar ook na je laatste sessie.
We coachen in één van onze coachruimtes (in Hilversum of Baarn) of in de mooie natuur in de omgeving (tenzij je met je coach een andere geschikte plek kunt afspreken. bijv. vanwege reistijd van beiden).
Wil je weten of coaching voor jou meerwaarde heeft? Of heb je andere vragen?
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting of één van de trainers. Of stuur een bericht.
Als je eerst meer informatie over coaching wilt,klik dan op één van deze linkjes:
Coaching: onze visie, onze stijl, onze werkwijze.
Coaching op competenties.
Loopbaancoaching.
Stresscoaching.
NA DE TRAINING…
- Kun je met open oren en een leeg hoofd luisteren.
- Ben je een échte gesprekpartner voor de ander.
- Haal je meer voldoening uit de interactie met je collega’s en klanten.
- Heb je persoonlijker contact met anderen.
- Weet je precies wat de ander bedoelt.
… EN HEB JE DE VOLGENDE COMPETENTIES ONTWIKKELD
- Communiceren
- Adviesvaardigheid
- Commerciële vaardigheid
- Gespreksvaardigheid
- Klantgerichtheid
PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN
Incompany maatwerk
Empathisch luisteren is een onderdeel van veel van onze trainingen. Hieronder een aantal in-company maatwerkopdrachten waarin Empathisch luisteren een essentieel onderdeel was:
- Communiceren van verwachtingen. Voor: 4 groepen interne adviseurs, gemeentelijke samenwerking.
- Omgaan met emoties van klanten. Voor: 3 gemengde groepen, zorginstelling.
- Training ‘Wat is uw vraag áchter uw vraag?’. Voor: accountmanagers, zakelijke dienstverlener.
- Communicatie: schakelen tussen inhoud en emotie. Voor: 2 groepen beleidsmedewerkers, gemeente.
- Omgaan met weerstand en ander lastig gedrag. Voor: 2 gemengde groepen, gemeente.
- De kunst van het vragen stellen. Voor: managementteam, gemeente.
- Communiceren en beïnvloeden. Voor: 2 gemengde groepen, ICT-bedrijf.
- Emotiemanagement. Voor: team voorlieden, gemeente.
Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie ‘incompany’ geven. 100% maatwerk.
Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.
We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Vraag hier vrijblijvend advies.
Of bel direct naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting.
Prijsindicatie voor maatwerktraining
Hiernaast de prijsindicatie voor de beschreven opzet en duur (maatwerk voor 1 groep, max. 10 deelnemers).
Wil je het anders, korter/langer of een combi met andere trainingen? Of gaat het om meer dan 10 deelnemers?
Geen probleem! Neem dan contact op en vraag naar de mogelijkheden voor specifiek maatwerk.
Indicatie investering: €2.640
- Incl. klantintake, maatwerkprogramma, trainingsmateriaal, tips ná de training (borging)
- Optie: individuele intake (schriftelijk/online) deelnemers (€270)
- Excl. trainingsruimte, 21% BTW en reiskosten (€0,40 per km)