Het succes van teams hangt sterk af van hun vaardigheden op het gebied van samenwerken en communiceren. Twee vanzelfsprekende termen, met zeer diverse inhoud, maar in de praktijk zijn deze teamcompetenties niet altijd vanzelfsprekend.
Daarom is periodiek onderhoud verstandig. Om op te frissen of bij te spijkeren.
INTAKE VOOR MAATWERK
Elke teamtraining begint met een uitgebreid persoonlijk intakegesprek met de opdrachtgever en -als het kan- met een deel van het team. Als het nodig is doen we een schriftelijke intake bij het hele team om alle individuele leervragen goed in beeld te krijgen. Hoe dan ook; we maken altijd maatwerk dat past bij het team en hun vraag.
Soms blijkt tijdens de intake dat er meer nodig is dan een teamtraining. Dan schakelen we over naar teamcoaching.
WERKWIJZE TEAMTRAINING
Teamtrainingen zijn anders dan trainingen voor gemengde groepen. Tijdens teamtrainingen worden vaak groepspatronen zichtbaar die direct te maken hebben met het trainingsonderwerp. Onze trainers laten zo’n kans niet lopen en spelen in op het groepsproces, want daarmee wordt de training persoonlijker en praktijkgerichter. En het resultaat duurzamer.
Dus het programma is niet heilig, maar de leerdoelen van het team zijn leidend. Waar het past en helpt, focust de trainer op wat er op dat moment gebeurt.
EIGENAARSCHAP EN BORGING
Ongeacht het onderwerp van de teamtraining en hoe we het ook aanvliegen: wij stimuleren het eigenaarschap van de teamleden.
Dat betekent dat we het team een actieve rol geven in hoe zij het in hun eigen praktijk gaan doen. Dus wij zeggen niet hoe ze het moeten doen, maar we geven het team de keuze om het op een manier te doen die effectief is en bij ze past. Uiteraard denken we daarin mee vanuit onze praktijkervaring en wat we in het team gezien hebben. Dat hoort bij ons eigenaarschap.
PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN
MAATWERK IN DE PRAKTIJK
Er zijn ons al veel verschillende trainingsvragen voorgelegd door teams. Hieronder een selectie van de thema’s waar wij teams mee geholpen hebben:
- Timemanagement en prioriteiten stellen; binnen en buiten het team.
- Assertiviteit en onderhandelen interne opdrachtgever en –nemer.
- Samenwerking & feedback.
- Afstemmen van verwachtingen.
- Beter communiceren en (integraal) samenwerken.
- Deëscalerende communicatie.
- Resultaatgericht werken.
- Complimenten geven en ontvangen.
- Klantgerichtheid (intern en extern).
- Samenwerken in Het Nieuwe Werken
- Een ‘schuttingvrij’ team.
- Verbinding en communicatie: bruggen tussen de eilandjes.
- Openheid in het team.
- Gesprekstechnieken voor klantgesprekken.
- Positief omgaan met lastige klanten (intern en extern).
TEAMTRAINING IN JOUW ORGANISATIE?
Wil jij een teamtraining organiseren voor jouw team of binnen jouw organisatie? Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen?
Vul dan het formulier in en binnen 48 uur hebben we contact. Beloofd.
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Of vul het contactformulier hieronder in.
Een oriënterend gesprek is snel geregeld. We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren.