035-6267484

Training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten

Een kanteling in klantbenadering

De zelfredzaamheid van klanten is jarenlang een ondergeschoven kindje geweest. Waarschijnlijk ben je al die tijd getraind in klantgerichtheid en/of klanttevredenheid. Je bent gepokt en gemazeld in hoe jij je klanten tevreden krijgt en houdt. Daar ben je dus best goed in. Waarschijnlijk geeft het jou een goed gevoel als je merkt dat klanten blij zijn met jouw klantgerichte instelling.

GEEF JE KLANTEN HUN EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID TERUG

Momenteel kantelt de klantbenadering drastisch. De nadruk ligt steeds meer op het zichtbaar maken en vergroten van de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid van de klant. Eigenaarschap noemen wij dat.

Je zoekt dus geen oplossingen meer voor je klant, maar je motiveert je klant om zelf met oplossingen te komen. Je stimuleert je klant door hem zichzelf de volgende vragen te laten stellen:

  • Wat wil ik?
  • Wat kan ik zelf wel?
  • Wie in mijn omgeving zou me kunnen helpen?

Door je klant op deze manier te benaderen help je hem zijn geestkracht en daadkracht te ontwikkelen. Je klanten krijgen meer zicht op hun mogelijkheden en pakken makkelijker hun eigen verantwoordelijkheid op. Met meer voldoening en zelfvertrouwen tot gevolg.

Deze training geven wij voor groepen binnen bedrijven en organisaties: incompany maatwerk (individuele training is vaak ook mogelijk).

Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden voor maatwerk.

Download brochure

VOOR WIE

Het kan even wennen zijn, die overgang van ontzorgen naar het stimuleren van eigenaarschap. Zeker als in jouw team of organisatie tot nu toe klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staat en waar dat indirect nog wordt opgevat als ‘alles voor de klant doen’.

Ook voor jou kan het lastig zijn om de knop om te zetten. Misschien ben je (nog steeds) geneigd om de verantwoordelijkheid van de klant over te nemen. Omdat je stiekem nog wel moeite hebt met de nieuwe klantbenadering. Of omdat je er wel achter staat, maar geregeld in je oude patroon vervalt.

De training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten is er voor jou, als jij het een uitdaging vindt om de klant sterker te maken. Als je dat wil doen door je eigen manier van communiceren met de klant onder de loep te nemen. En als je wil weten hoe je op een contactvolle manier grenzen aangeeft en de ‘aap’ op de schouder laat van degene bij wie hij hoort.

Trainen volgens Oraki

Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?

Meer over Trainen volgens Oraki

OPZET TRAINING

Training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten

VOORSTEL INHOUD TRAINING

(De definitieve inhoud wordt bepaald n.a.v. de intakes).

  • Eigen voorkeursstijlen in communicatie.
  • Coachende stijl in klantbenadering.
  • Van oplossingsgericht naar ‘professioneel dom en lui’ (op je handen gaan zitten).
  • Cirkel van invloed en betrokkenheid.
  • Help je klant van betrokkene naar verantwoordelijke.
  • Van dramadriehoek naar winnaarsdriehoek.
  • Omgaan met ‘slachtoffers’ (die je in jouw klantgerichte valkuil proberen te trekken).
  • Stimuleren van zelfredzaamheid: hoe doe je dat?
  • De kunst van het vragen stellen: van het afhandelen van een verzoek tot het identificeren van de klantvraag.
  • Omgaan met weerstand en emotie.
  • Heldere, assertieve communicatie over verwachtingen: o.a. over de grenzen van de dienstverlening.
  • Inlevingsvermogen: de (persoonlijke) grens tussen kwaliteit en valkuil.
  • Jouw persoonlijke kanteling: belemmerende en helpende gedachten.
  • Jouw kernkwadrant in de kanteling: kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën.

INTAKE

Om optimaal maatwerk te leveren, doen we –in overleg- de intake in 1 of 2 fases:

  • Altijd: Een mondelinge (online of live) intake met de opdrachtgever(s) door o.a. de uitvoerende trainer. Hierin achterhalen we de leerdoelen van de groep deelnemers.
  • Optie: Een schriftelijke (digitale) intake met de individuele deelnemers waarin we hun motivatie, leerwensen en verwachtingen inventariseren. De trainer gebruikt deze input om focus in het maatwerkprogramma aan te brengen.

TRAININGSDUUR

De training duurt 2 losse dagen met een tussenliggende praktijk- en oefenperiode.
Tijdens dag 2 werken we met een trainingsacteur, waardoor je verschillende manieren van benaderen kunt uitproberen. En vooral dat laatste is heel erg leuk en leerzaam.

Wil jij deze training in jouw bedrijf of organisatie, maar dan nét even anders? Neem contact op: we maken er samen 100% maatwerk van!

AANTAL DEELNEMERS

Minimaal 4, maximaal 10 deelnemers

LOCATIE

We geven deze training op elke gewenste locatie, in overleg met de opdrachtgever.

AANPAK

Een persoonlijke en praktische training, met focus op je houding en je vaardigheden. Dus het gaat over wat je denkt en voelt en over wat je kunt en doet.
Je gaat met je geleerde vaardigheden veel praktisch oefenen met je nieuwe persoonlijke overtuigingen over klantbenadering. Doordat je vaardiger wordt in je nieuwe rol, word je zelfverzekerder en kun je nieuwe rolopvattingen beter integreren in je dagelijkse praktijk.

RESULTAATGERICHT MAATWERK

Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. We kunnen dus iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.

EXTRA OPTIE
BIJ DEZE
TRAINING

COACHINGSPAKKET

Gun jezelf een flinke extra steun in de rug in je ontwikkeling met je persoonlijke coach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.

Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor punten op de 'i' en meer blijvend resultaat.

  3 x 2 uur
 persoonlijk met je coach / trainer
  €900 (excl. btw en evt. reiskosten)

 

Lees meer over ons coachingspakket

Drie persoonlijke coachingssessies van 2 uur met de trainer/coach die de training geeft.
Jij bepaalt hoe en wanneer je de sessies volgt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
– Een sessie vóór de training. Daarin onderzoek je met je coach hoe je je gericht kunt voorbereiden en wat je belangrijkste focus zal zijn tijdens de training.
– Coaching ná de training. Daarin verdiep en verscherp je één-op-één met je coach je leerproces en zet je de puntjes op de ‘i’.
Contact met je coach via e-mail of telefoon; tussen de sessies, maar ook na je laatste sessie.
We coachen in één van onze coachruimtes (in Hilversum of Baarn) of in de mooie natuur in de omgeving (tenzij je met je coach een andere geschikte plek kunt afspreken. bijv. vanwege reistijd van beiden).

Wil je weten of coaching voor jou meerwaarde heeft? Of heb je andere vragen?
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting of één van de trainers. Of stuur een bericht.

Als je eerst meer informatie over coaching wilt,klik dan op één van deze linkjes:

Coaching: onze visie, onze stijl, onze werkwijze.
Coaching op competenties.
Loopbaancoaching.
Stresscoaching.

RESULTAAT VAN DE Training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten

NA DE TRAINING…

  • Heb je zicht op je eigen voorkeursstijlen en heb je mogelijkheden om -wanneer gewenst- daarvan af te wijken.
  • Ben je flexibel in je communicatie om het gewenste resultaat te behalen.
  • Kun je de verantwoordelijkheid op een gepaste manier bij de klant laten.
  • Creëer je een groeiend aantal klanten die geen ‘slachtoffer’ meer zijn maar ‘eigenaar’.
  • Kun je je eigen balans vinden tussen het inleven in klantsituaties en het uitvoeren van beleid.
  • Kun je de regie van een gesprek in handen hebben en houden.
  • Kun je de grenzen van de dienstverlening helder en respectvol aangeven.

… EN HEB JE DE VOLGENDE COMPETENTIES ONTWIKKELD

  • Klantgerichtheid nieuwe stijl
  • Communicatie
  • Coachen
  • Empathische zakelijkheid (of zakelijke empathie)
  • Assertiviteit

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Incompany maatwerk

Hieronder een aantal in-company maatwerktrainingen die we recent uitgevoerd hebben om Zelfredzaamheid bij klanten te bevorderen:

  • Training Bevorderen zelfredzaamheid. Voor: 4 gemengde groepen, 2 zorgorganisatie (familie- en netwerkparticipatie).
  • Training Stimuleren eigenaarschap. Voor: 8 groepen sociale wijkteams, 3 gemeenten.
  • Training Zelfredzaamheid stimuleren. Voor: 4 management teams, zorginstelling (gericht op zelfsturing).
  • Workshop Communicatie t.b.v. zelfredzaamheid . Voor: 15 teams intramuraal, zorgorganisatie (gericht op zelforganisatie).
  • Training Zelfsturing en zelfredzaamheid. Voor: 5 teams behandelaren, zorginstelling.
  • Workshop Eigenaarschap van cliënten. Voor: 5 gemengde groepen, zorgorganisatie.

Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie incompany geven. 100% maatwerk.
Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.

We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Vraag hier vrijblijvend advies.
Of bel direct naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting.

Prijsindicatie voor maatwerktraining

Hiernaast de prijsindicatie voor de beschreven opzet en duur (maatwerk voor 1 groep, max. 10 deelnemers).

Wil je het anders, korter/langer of een combi met andere trainingen? Of gaat het om meer dan 10 deelnemers?

Geen probleem! Neem dan contact op en vraag naar de mogelijkheden voor specifiek maatwerk.

Training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten

Indicatie investering: €6.440
Incl. inzet acteur: 2 dagdelen

  • Incl. klantintake, maatwerkprogramma, trainingsmateriaal, tips ná de training (borging)
  • Optie: individuele intake (schriftelijk/online) deelnemers (€270)
  • Excl. trainingsruimte, 21% BTW en reiskosten (€0,40 per km)

MAAK KENNIS MET ONZE TRAINERS

 

  • Oraki had oprechte aandacht, met veel tijd voor de uitvraag. De deskundigheid en flexibiliteit sloot goed aan bij de vraagstukken van teams. Samenwerken met de trainer van Oraki leidde tot win-win situaties. Hij gaf ruimte zonder de regie te verliezen.

    Marianne Juk

  • Oraki ondersteunde onze afdeling bij een Cultuurdag: natuurlijk, met een doel voor ogen en een prima resultaat! De “gedoetjes” werden door goede acties opgelost.

    Wil Reijnders

  • Met de hulp van Oraki is het gelukt de gesprekscyclus echt in te vullen en daar profiteren wij "dagelijks" van. Sterk in de aanpak is dat er ingespeeld is op onze praktijk, onze werkelijkheid, ons verhaal en dat voelt goed.

    Gerold den Haan

  • Oraki orakelt niet, is niet zweverig, maar gaat naast de opdrachtgever staan. En als dat nodig is met de voeten in de "modder".
    Oraki laat betrokkenheid zien, speelt in training in op wat er leeft in de organisatie.

    Anoniem

  • Oraki: fris, professioneel en prettige mensen (ook niet onbelangrijk).

    Grytsje Klazema

  • Oraki zoekt naar een aanpak die past bij het vraagstuk en de medewerkers in de organisatie. Ze werken vanuit betrokkenheid en de kracht van medewerkers, zonder de organisatievraag uit het oog te verliezen.

    Els Welsink | Gemeente Smallingerland

  • Als ik denk aan wat jullie gedaan hebben: Teamcoaching, procesbegeleiding, invoer nieuwe HR-cyclus, presentatietraining, persoonlijke ontwikkeling. Als ik denk aan hoe jullie dat gedaan hebben: basic en pragmatisch, informeel, creatief, maatwerk.

    Miranda de Wolff

  • Oraki heeft ons traject op een zeer betrokken, authentieke en enthousiaste manier begeleid. Dat heeft geleid tot een resultaatgerichtere organisatie.

    Risa Homan

  • Laagdrempelig, doortastend, eerlijk, puur.

    Ingrid Christ

  • Een teamdag waarin helder werd waar het in de samenwerking aan schortte. Vooral de creatieve werkvormen spraken erg aan. We zijn met goede voornemens terug gegaan en gaan het geleerde in praktijk zien te brengen.

    Conny Hesse

  • Waarom Oraki?
    Prettig in de samenwerking, goede trainingen en trainers die het vak met hun hart doen. Cursisten voelen zich meteen op hun gemak bij de training. Er is vertrouwen en dit komt de training zeker ten goede!

    Marjo Tot

  • Het enthousiasme maar ook de professionaliteit, humor, persoonlijke touch en flexibiliteit waarmee jullie trainen en de trainingen organiseren is heel speciaal en super prettig om als opleidingscoördinator mee samen te werken. jullie geven energie!

    Suzanne van Lijf

  • Oraki helpt mensen om te ontwikkelen op een manier die past. Met oprechte aandacht voor mensen. Door te vertrekken vanuit oprechte aandacht, en van daaruit bezig te zijn met de dingen die er echt toe doen, komt ontwikkeling op gang.

    Dennis Vork

  • Oraki: praktisch en resultaatgericht.

    Jeannette Jonkman | Gemeente Kampen

  • Oraki spreekt mij aan omdat ze in hun trainingen creatieve werkvormen gebruiken, waarin elke cursist tot zijn recht komt. Aan het eind staan er concrete afspraken op papier om het geleerde in de praktijk toe te passen.

    Lea Luijten

  • Wij kiezen voor Oraki omdat gevoel en inhoud kloppen !

    Herman Bruins

  • Betrokken, gedreven, persoonlijk, echt, in verbinding.

    Marja Kamermans | Gemeente Schouwen-Duiveland

  • Oraki is er in geslaagd om op een ontspannende manier een voor veel mensen spannend onderwerp bespreekbaar te maken. Zij maken het veld rijp om het zaadje te kunnen planten. Het laten groeien tot een mooie plant is de taak van onszelf.

    Michelle Mengerink

  • Een mooie spiegel: ik zie dat ik veel meer invloed heb dan ik dacht. Veel impact: we kunnen nu al beter onze ontwikkeling zelf vorm geven. Dat geeft houvast om met alle veranderingen bij onze gemeente om te gaan.

    Maamke Schouten

  • Ik word steeds helemaal enthousiast over de wijze waarop jullie mensen in beweging zetten.

    Wies Kloosterhuis

  • Iedereen weet dat je bij Oraki niet wegkomt met vage voornemens of halfbakken afspraken. Ik zelf kreeg ook feedback, en wel zodanig dat het direct bruikbaar is.

    Jan van Ginkel

  • Oraki en haar medewerkers: een met zorg en aandacht, gerichte persoonlijke aanpak naar de wens van de klant. Daarbij gaan jullie gelukkig lef en verandering niet uit de weg terwijl zeker een positieve en veilige (leer)omgeving gecreëerd wordt.

    Kirsten Rondeel | Gemeente Oost Gelre

  • Niet alleen een mooi verhaal maar echt meedenkend, praktisch en aanpassend aan de wens van de klant i.p.v. andersom.

    Jessica Siegers | Gemeente Slochteren

  • De trainers en coaches van Oraki schakelen makkelijk tussen abstractie en praktijk, denken mee en leveren maatwerk. Spreken de taal van onze medewerkers én managers en begrijpen waar het in onze organisatie om gaat.

    Mariëlle Sluiter | Gemeente Zeist

  • Sterk in ruimte geven aan medewerkers binnen vastgestelde kaders, scherp in bevragen en benoemen van concrete doelen.

    Adrian Lammers

  • Wat me bij Oraki het meest frappeert is de heldere toonzetting waarmee ze de cursist direct raken.

    prof. dr. ir. Kasper Boon | HEMA academie

  • Leuke mensen ontmoet, Rebekka was ook fijn behulpzaam, niets forcerend , doorvragen, uitvragen, fijn om cursus van te krijgen.

    Karin Klaver

  • De kracht van de trainer is zijn open respectvolle houding in combinatie met zijn vakkennis, ervaring, geduld en gedrevenheid. Daardoor voelen mensen zich veilig om zichzelf te zijn en zetten ze net een stapje extra.

    Marijke Pruijs

  • Actief luisterend oor; scherpe analyses; zelf de keus vwb trainer en in staat om zowel een groep als een individu op respectvolle wijze een spiegel voor te houden.

    Karin Bosga

  • Meedenkend, sensitief, origineel, deskundig, klantvriendelijk, praktijk- en resultaatgericht. Oraki verkoopt geen gebakken lucht, snelle praatjes, maar gaat echt op de inhoud zitten. De trainers zijn betrokken bij een succesvolle toepassing in de praktijk.

    Siefko Oosterhuis | EMCO-groep

  • Met zulke enthousiaste cursusleiders word je zelf ook enthousiast.

    Margaret Bakkum-Vos

  • De trainer staat open voor dat wat zich aandient en sluit aan bij de verschillende deelnemers. Kracht in deelnemers naar boven halen. Inspiratie voor ontwikkeling en groei.

    Monique Damen

  • Oraki raakt mensen !

    Egbert van Woerkens | gemeente Wijk bij Duurstede

  • Wij hebben –net als Oraki- ‘eigenaarschap’ en ‘verantwoordelijkheid’ hoog in het vaandel. Oraki heeft ons uitstekend geholpen om doelgericht met elkaar in gesprek te gaan zodat elke medewerker eigenaar is van persoonlijke ontwikkeling en te behalen resultaten.

    Wouter Slob

  • Authentiek bedrijf dat werkelijk bijdraagt aan verandering. Empathisch en ontwapenend eerlijk. Laten je in je waarde.
    Ze geven inspirerende, onderscheidende, creatieve workshops. En niet onbelangrijk; praktisch en toepasbaar.

    Cees van Wijnen

  • Betrokken, in verbinding en doortastend. Zo ervaar ik Oraki. En onze medewerkers voelen zich vanzelf veilig om te leren. De trainingen van Oraki zetten je in beweging!

    Angelina Carol

  • De trainers van Oraki sluiten aan bij de realiteit en dragen met enthousiasme kennis uit.

    Barry Oeljee

  • Met Oraki bereik je op mensgerichte wijze resultaten.

    Henriëtte de Jong

  • Samen met Oraki hebben we de trainingen ‘Resultaatgericht samenwerken’ vormgegeven en uitgevoerd. Een zeer plezierige samenwerking. Oraki is pragmatisch, helder en zonder ‘opsmuk’. Zaken worden benoemd zoals ze zijn, met respect voor iedereen.

    Anoeska Mosch

  • Iedereen was positief over jullie training, ook de mensen bij wie het wat ’schuurde’. Jullie benadering was altijd respectvol. De samenwerking tussen jullie als trainers en ons als managers was mooi. Ik ben onder de indruk van wat we bereikt hebben.

    Sander de Bruin

  • Hun kracht is dat de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling bij de medewerker zelf blijft liggen. Oraki biedt een helpende hand voor wie hem aan wil pakken. Een aanrader voor iedereen die gelooft dat ontwikkeling vraagt om een eerlijke en open blik op jezelf!

    Bart van Loenen

  • Kwaliteit/betrokken/persoonlijk, maatwerk voor medewerkers en manager.

    Rob van der Mark

  • Oraki creëert een fijne, informele en laagdrempelige sfeer. Geen ellenlange theorie, maar inspirerende, praktische, toepasbare praktijkoefeningen.
    De trainer is duidelijk, direct en houdt je een spiegel voor, met als doel zelf na te denken en inzicht te krijgen in de situatie.

    Tanja Leguijt

  • Oraki = flexibel en toegankelijk.

    Margot Fisser