De zelfredzaamheid van klanten is jarenlang een ondergeschoven kindje geweest. Waarschijnlijk ben je al die tijd getraind in klantgerichtheid en/of klanttevredenheid. Je bent gepokt en gemazeld in hoe jij je klanten tevreden krijgt en houdt. Daar ben je dus best goed in. Waarschijnlijk geeft het jou een goed gevoel als je merkt dat klanten blij zijn met jouw klantgerichte instelling.
GEEF JE KLANTEN HUN EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID TERUG
Momenteel kantelt de klantbenadering drastisch. De nadruk ligt steeds meer op het zichtbaar maken en vergroten van de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid van de klant. Eigenaarschap noemen wij dat.
Je zoekt dus geen oplossingen meer voor je klant, maar je motiveert je klant om zelf met oplossingen te komen. Je stimuleert je klant door hem zichzelf de volgende vragen te laten stellen:
- Wat wil ik?
- Wat kan ik zelf wel?
- Wie in mijn omgeving zou me kunnen helpen?
Door je klant op deze manier te benaderen help je hem zijn geestkracht en daadkracht te ontwikkelen. Je klanten krijgen meer zicht op hun mogelijkheden en pakken makkelijker hun eigen verantwoordelijkheid op. Met meer voldoening en zelfvertrouwen tot gevolg.
VOOR WIE
Het kan even wennen zijn, die overgang van ontzorgen naar het stimuleren van eigenaarschap. Zeker als in jouw team of organisatie tot nu toe klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staat en waar dat indirect nog wordt opgevat als ‘alles voor de klant doen’.
Ook voor jou kan het lastig zijn om de knop om te zetten. Misschien ben je (nog steeds) geneigd om de verantwoordelijkheid van de klant over te nemen. Omdat je stiekem nog wel moeite hebt met de nieuwe klantbenadering. Of omdat je er wel achter staat, maar geregeld in je oude patroon vervalt.
De training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten is er voor jou, als jij het een uitdaging vindt om de klant sterker te maken. Als je dat wil doen door je eigen manier van communiceren met de klant onder de loep te nemen. En als je wil weten hoe je op een contactvolle manier grenzen aangeeft en de ‘aap’ op de schouder laat van degene bij wie hij hoort.
Trainen volgens Oraki
Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?
Meer over Trainen volgens Oraki
OPZET TRAINING
VOORSTEL INHOUD TRAINING
(De definitieve inhoud wordt bepaald n.a.v. de intakes).
- Eigen voorkeursstijlen in communicatie.
- Coachende stijl in klantbenadering.
- Van oplossingsgericht naar ‘professioneel dom en lui’ (op je handen gaan zitten).
- Cirkel van invloed en betrokkenheid.
- Help je klant van betrokkene naar verantwoordelijke.
- Van dramadriehoek naar winnaarsdriehoek.
- Omgaan met ‘slachtoffers’ (die je in jouw klantgerichte valkuil proberen te trekken).
- Stimuleren van zelfredzaamheid: hoe doe je dat?
- De kunst van het vragen stellen: van het afhandelen van een verzoek tot het identificeren van de klantvraag.
- Omgaan met weerstand en emotie.
- Heldere, assertieve communicatie over verwachtingen: o.a. over de grenzen van de dienstverlening.
- Inlevingsvermogen: de (persoonlijke) grens tussen kwaliteit en valkuil.
- Jouw persoonlijke kanteling: belemmerende en helpende gedachten.
- Jouw kernkwadrant in de kanteling: kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën.
INTAKE
Om optimaal maatwerk te leveren, doen we –in overleg- de intake in 1 of 2 fases:
- Altijd: Een mondelinge (online of live) intake met de opdrachtgever(s) door o.a. de uitvoerende trainer. Hierin achterhalen we de leerdoelen van de groep deelnemers.
- Optie: Een schriftelijke (digitale) intake met de individuele deelnemers waarin we hun motivatie, leerwensen en verwachtingen inventariseren. De trainer gebruikt deze input om focus in het maatwerkprogramma aan te brengen.
TRAININGSDUUR
De training duurt 2 losse dagen met een tussenliggende praktijk- en oefenperiode.
Tijdens dag 2 werken we met een trainingsacteur, waardoor je verschillende manieren van benaderen kunt uitproberen. En vooral dat laatste is heel erg leuk en leerzaam.
AANTAL DEELNEMERS
Minimaal 4, maximaal 10 deelnemers
LOCATIE
We geven deze training op elke gewenste locatie, in overleg met de opdrachtgever.
AANPAK
Een persoonlijke en praktische training, met focus op je houding en je vaardigheden. Dus het gaat over wat je denkt en voelt en over wat je kunt en doet.
Je gaat met je geleerde vaardigheden veel praktisch oefenen met je nieuwe persoonlijke overtuigingen over klantbenadering. Doordat je vaardiger wordt in je nieuwe rol, word je zelfverzekerder en kun je nieuwe rolopvattingen beter integreren in je dagelijkse praktijk.
RESULTAATGERICHT MAATWERK
Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. We kunnen dus iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.
EXTRA OPTIE
BIJ DEZE
TRAINING
COACHINGSPAKKET
Gun jezelf een flinke extra steun in de rug in je ontwikkeling met je persoonlijke coach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.
Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor punten op de 'i' en meer blijvend resultaat.
3 x 2 uur
persoonlijk met je coach / trainer
€900 (excl. btw en evt. reiskosten)
Lees meer over ons coachingspakket
Drie persoonlijke coachingssessies van 2 uur met de trainer/coach die de training geeft.
Jij bepaalt hoe en wanneer je de sessies volgt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
– Een sessie vóór de training. Daarin onderzoek je met je coach hoe je je gericht kunt voorbereiden en wat je belangrijkste focus zal zijn tijdens de training.
– Coaching ná de training. Daarin verdiep en verscherp je één-op-één met je coach je leerproces en zet je de puntjes op de ‘i’.
Contact met je coach via e-mail of telefoon; tussen de sessies, maar ook na je laatste sessie.
We coachen in één van onze coachruimtes (in Hilversum of Baarn) of in de mooie natuur in de omgeving (tenzij je met je coach een andere geschikte plek kunt afspreken. bijv. vanwege reistijd van beiden).
Wil je weten of coaching voor jou meerwaarde heeft? Of heb je andere vragen?
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting of één van de trainers. Of stuur een bericht.
Als je eerst meer informatie over coaching wilt,klik dan op één van deze linkjes:
Coaching: onze visie, onze stijl, onze werkwijze.
Coaching op competenties.
Loopbaancoaching.
Stresscoaching.
NA DE TRAINING…
- Heb je zicht op je eigen voorkeursstijlen en heb je mogelijkheden om -wanneer gewenst- daarvan af te wijken.
- Ben je flexibel in je communicatie om het gewenste resultaat te behalen.
- Kun je de verantwoordelijkheid op een gepaste manier bij de klant laten.
- Creëer je een groeiend aantal klanten die geen ‘slachtoffer’ meer zijn maar ‘eigenaar’.
- Kun je je eigen balans vinden tussen het inleven in klantsituaties en het uitvoeren van beleid.
- Kun je de regie van een gesprek in handen hebben en houden.
- Kun je de grenzen van de dienstverlening helder en respectvol aangeven.
… EN HEB JE DE VOLGENDE COMPETENTIES ONTWIKKELD
- Klantgerichtheid nieuwe stijl
- Communicatie
- Coachen
- Empathische zakelijkheid (of zakelijke empathie)
- Assertiviteit
PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN
Incompany maatwerk
Hieronder een aantal in-company maatwerktrainingen die we recent uitgevoerd hebben om Zelfredzaamheid bij klanten te bevorderen:
- Training Bevorderen zelfredzaamheid. Voor: 4 gemengde groepen, 2 zorgorganisatie (familie- en netwerkparticipatie).
- Training Stimuleren eigenaarschap. Voor: 8 groepen sociale wijkteams, 3 gemeenten.
- Training Zelfredzaamheid stimuleren. Voor: 4 management teams, zorginstelling (gericht op zelfsturing).
- Workshop Communicatie t.b.v. zelfredzaamheid . Voor: 15 teams intramuraal, zorgorganisatie (gericht op zelforganisatie).
- Training Zelfsturing en zelfredzaamheid. Voor: 5 teams behandelaren, zorginstelling.
- Workshop Eigenaarschap van cliënten. Voor: 5 gemengde groepen, zorgorganisatie.
Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie incompany geven. 100% maatwerk.
Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.
We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Vraag hier vrijblijvend advies.
Of bel direct naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting.
Prijsindicatie voor maatwerktraining
Hiernaast de prijsindicatie voor de beschreven opzet en duur (maatwerk voor 1 groep, max. 10 deelnemers).
Wil je het anders, korter/langer of een combi met andere trainingen? Of gaat het om meer dan 10 deelnemers?
Geen probleem! Neem dan contact op en vraag naar de mogelijkheden voor specifiek maatwerk.
Indicatie investering: €6.440
Incl. inzet acteur: 2 dagdelen
- Incl. klantintake, maatwerkprogramma, trainingsmateriaal, tips ná de training (borging)
- Optie: individuele intake (schriftelijk/online) deelnemers (€270)
- Excl. trainingsruimte, 21% BTW en reiskosten (€0,40 per km)