035-6267484

Assertiviteit: Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

door | Nieuws

Assertiviteit: Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

Van goedbedoeld ‘altijd voor een ander zorgen’ naar gezond egoïsme

Je kent ze wel: de overvriendelijke pleasers, de ‘zichzelf-wegcijferaars’ die altijd voor een ander klaarstaan. En hele volksstammen die in minder extreme mate soortgelijk gedrag vertonen. Iedereen is blij met ze. Want iemand die altijd, gevraagd of ongevraagd, voor je klaar staat is hartstikke fijn.

Maar voor deze niet-assertieve persoon in kwestie is het uiteindelijk meestal niet zo fijn. Want waar het eerst superfijn is dat iedereen zo blij is met je hulpvaardigheid en de harmonie waarin dat gebeurt, gaat het op den duur meestal wel wringen.

Tijd dus  voor een stukje gezond egoïsme. Want hoewel die term een negatieve bijklank heeft, hoeft een beetje egoïsme helemaal niet ongezond te zijn. Jezelf op één zetten kan ook betekenen: zorgen voor je eigen welzijn. En pas als het met jou goed gaat, ben je optimaal in staat voor anderen te zorgen. 

Laatst had ik een coachingssessie met een vrouw (al had het net zo goed met een man kunnen zijn) die teveel op haar bordje had. Daar ondervond ze steeds meer stress van. We waren er samen achter gekomen dat ze het fijn vond om dingen voor andere mensen te doen. Het zogeheten ‘zorgende’ type.

Op een gegeven moment suggereerde ik dat ze zich wat vaker ‘gezond egoïstisch’ zou kunnen opstellen. Nog voordat ik kon uitleggen wat ik ermee bedoelde, ontstak ze in een verhitte monoloog waarin ze me volstrekt duidelijk maakte dat dat toch echt geen goed idee was. De
korte versie van haar relaas: egoïsme is een slechte eigenschap, want dan ben je alleen maar met jezelf bezig.

Negatieve bijklank

Nadat ze was uitgepraat heb ik, bij hoge uitzondering, m’n telefoon erbij gepakt en egoïsme gegoogeld. Samen keken we naar de diverse definities. Vrijwel allemaal met een negatieve klank, dus passend in haar straatje.

Tot we er eentje zagen die wél aansloeg bij haar: “Egoïsme: het zorgen voor het eigen welzijn“. Na het lezen van dat ene zinnetje drong pas echt tot haar door dat ze al jaren hartstikke druk was met het welzijn van anderen. Gezin, familie, vrienden, vage kennissen, collega’s en leidinggevenden gingen altijd voor, maar daarmee deed ze zichzelf tekort.

Een goed gesprek

Uiteraard hebben we daar een goed gesprek over gevoerd. Waarin zij zelf ontdekte hoe haar sterk zorgende gedrag ontstaan was. Dat vind ik trouwens prima om te weten, maar niet altijd per se noodzakelijk om tot nieuw gedrag te komen. Ze kwam tot de conclusie dat ze in haar huidige ‘toestand’ niet in staat was anderen te helpen. En dat frustreerde haar misschien nog wel het meeste.

Dus we hebben vooral gefocust op wat ze voortaan anders zou kunnen en willen doen, zodat ze snel weer anderen zou kunnen helpen. Althans, dat was haar insteek in eerste instantie. Gelukkig zag ze uiteindelijk wel in dat het verstandig was om eerst goed voor zichzelf te zorgen, voordat ze er voor anderen kon zijn.

Of ze ‘gezond egoïsme’ uiteindelijk een prima term vond? Nou nee, dat bleef ze lastig vinden. Maar hé, daar gaat het niet om. Ze was uiteindelijk een stuk zorgzamer en liefdevoller voor zichzelf en kon zich ook nog -met mate- om andere mensen bekommeren. Mooi toch?

Egoïsme hoeft niet negatief te zijn. Leer voor jezelf te kiezen tijdens onze training ‘Assertiviteit kun je leren‘. 

Dit is deel 3 van de blogserie ‘Drie vragen die je helpen assertiever te worden’.
Lees hier deel 1 Ben je liever assertief of te lief
Lees hier deel 2 ‘Wil je aardig gevonden worden of respect oogsten?

Door: Het schrijfteam | Oraki training & coaching

Een vergadering voorzitten? Zó open je als voorzitter een vergadering

Zonder helder kader wordt je vergadering al snel een rommelig, alle kanten opschietend groepsgesprek. Hoe je zo’n kader stelt, lees je hier

Doorvragen tot de kern: het geheim van effectieve communicatie

Door de juiste vragen te stellen kun je vage, omslachtige, onduidelijke, onsamenhangende verhalen tot de kern terugbrengen. Heel fijne vaardigheden in diverse situaties.

Assertiviteit: Wil je aardig gevonden worden óf respect oogsten?

Met alléén maar aardig doen, vindt iedereen je inderdaad alléén maar aardig. Niet meer. Wil jij meer respect van je omgeving? Lees dan verder

Mensenkennis of inlevingsvermogen?

Gratis advies: wees voorzichtig met het inzetten van je mensenkennis. Dat is namelijk een riskant fenomeen. Probeer het eens met menskennis.

3 tips om door empathisch te luisteren meer gedaan te krijgen

De meeste verslavingen zijn slecht voor je. LSD is een uitzondering. Want luisteren-samenvatten-doorvragen is goed voor jezelf én de ander.

Effectief vergaderen: Hoe kun je als voorzitter zorgen voor eigenaarschap, verantwoordelijkheidsgevoel en een actieve houding bij deelnemers zonder zelf hard te hoeven werken?

Ben jij als voorzitter hard aan het werk, maar zitten de deelnemers er passief bij? In dit blog een aantal tips voor actievere deelnemers.

Procesbegeleider: hoe, wat en waarom?

Ben jij werkzaam als procesbegeleider of ben je jezelf aan het oriënteren binnen dit vakgebied? Wij vertellen heel graag meer over procesbegeleiding!

Ben je liever assertief of te lief?

Ben jij dit: de overvriendelijke pleaser, de ‘zichzelf-wegcijferaar’ die altijd voor een ander klaarstaat? Lees dan vooral deze blog.

Hoe kun je als voorzitter in 8 stappen betere verslagen (of notulen) laten maken

Beste voorzitter, zijn de verslagen van jouw vergaderingen vaag, wollig of chaotisch? Wat zegt dat eigenlijk over jou als voorzitter?

Kort en krachtig communiceren: op de werkvloer én tijdens informele gesprekken

Kort en krachtig communiceren helpt om te focussen, de aandacht van de ander vast te houden en effectief te zijn in je communicatie.

Heldere communicatie voor opdrachtgevers en opdrachtnemers

Het lijkt soms dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar niet goed begrijpen. Waardoor verwachtingen niet uitkomen en beiden niet blij zijn

Thuiswerken: werk en privé in balans

Veel mensen worstelden al met de balans werk-privé toen het leven nog ‘normaal’ was. In Coronatijd is dat alleen nog maar lastiger geworden.

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Trainen volgens Oraki

Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?

Meer over Trainen volgens Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Deze slogan hebben we niet voor niets. De woorden zijn kenmerkend voor ons werk, van oriëntatie en voorbereiding t/m evaluatie en borging. Onze trainingen zijn praktisch als het kan en diepgaand als het helpt. We trainen met de praktijk van onze deelnemers in gedachten. Theorie doen we compact en interactief, met veel ruimte voor praktijksituaties van de deelnemers. We doen veel praktische oefeningen: altijd gericht op jouw resultaat.