035-6267484

Ben je liever assertief of te lief?

door | Nieuws

Ben je liever assertief of te lief?

Je kent ze wel: de overvriendelijke pleasers, de ‘zichzelf-wegcijferaars’ die altijd voor een ander klaarstaan. En hele volksstammen die in minder extreme mate soortgelijk gedrag vertonen. Iedereen is blij met ze. Want iemand die altijd, gevraagd of ongevraagd, voor je klaar staat is hartstikke fijn.

Maar voor deze niet-assertieve persoon in kwestie is het uiteindelijk meestal niet zo fijn. Want waar het eerst superfijn is dat iedereen zo blij is met je hulpvaardigheid en de harmonie waarin dat gebeurt, gaat het op den duur meestal wel wringen.

En dan ga je denken: waar sta ik zelf? Ik zorg goed voor anderen, maar hoe goed zorg ik voor mijzelf? Doe ik mezelf niet tekort? Ik zet anderen op de eerste plaats, maar hoe belangrijk vind ik mezelf eigenlijk?

Als jij je herkent in de beschrijving hierboven, dan kan de volgende vraag je leven op z’n kop zetten. Afhankelijk van je antwoord. En alléén
als jij dat wil!

Zeg je Nee tegen de ander of Ja tegen jezelf?

Assertiviteit wordt vaak geassocieerd met Nee zeggen. Op zich niet onterecht, want grenzen aangeven hoort er wel bij. Maar Nee zeggen klinkt zo negatief. Dat kan door de ander verkeerd -lees persoonlijk- opgevat worden. Ja zeggen is veel leuker. Want dat is positief. Dat zal door de ander ook zo gehoord worden en ervaren worden. Als je het tenminste meent.

Zeg Ja tegen jezelf

Onze gouden tip is: zeg eens wat vaker Ja tegen jezelf. Met als gevolg dat je Nee zegt tegen de ander. Maar doe dit vanuit een positieve intentie.

Praktijkvoorbeeld:
een collega vraagt je iets voor hem te doen. Het is een spoedklus en het moet aan het eind van de werkdag af zijn. Je bent van nature
geneigd om ja te zeggen. Dat zal bij je collega wat druk van de ketel halen, maar kan jou extra stress bezorgen. Weer een paar overuren waar je niet op zat te wachten, want je wilde op tijd thuis zijn voor je gezin.

Positief nee zeggen

Nee zeggen zou zo kunnen klinken: nee, ik kan dat niet voor je doen. Dat kan je collega als een persoonlijke afwijzing opvatten, waardoor er een gespannen sfeer ontstaat. En dat is nou juist wat je niet wil als niet-assertieveling.

Dus probeer het eens door JA te zeggen. Maar dan niet op het verzoek, maar tegen jezelf. Bijvoorbeeld zo: ik heb mezelf beloofd vanavond op tijd thuis bij m’n gezin te zijn.

Hoewel de ander vast even moet wennen aan zo’n antwoord (want hij had al gerekend op je hulp) kan hij eigenlijk niet negatief reageren op jouw keuze voor jezelf. In de meeste gevallen is zo’n ‘Ja tegen jezelf’ al voldoende.

Teveel buiten je comfortzone?

Maar als je nog wat onwennig bent in de wereld van assertiviteit en nog zoekende bent buiten je comfortzone, mag je er nog wat op laten volgen. Bijvoorbeeld een conclusie als je denkt dat de ander je niet begrepen heeft: “Dus ik kan je nu niet uit de brand helpen”.

En als je nog steeds bang bent dat je collega je niet meer leuk vindt als je zijn spoedklus niet meteen op je neemt, mag je ook nog aanbieden om het klusje morgen voor hem op te knappen.

Deze toevoegingen aan de kernboodschap zijn niet per se nodig. Maar als jij ze nog even nodig hebt, om te wennen aan je nieuwe gedrag: prima!

Naarmate je vaker een duidelijke Ja-boodschap voor jezelf hebt uitgesproken, zul je merken dat je steeds minder vaak een toelichting of ‘pleister op de wonde’ nodig hebt.

Voortaan ook assertiever buiten je comfort zone? Neem dan contact op voor onze in-company training ‘Assertiviteit kun je leren‘.

Dit is deel 1 van de blogserie ‘Drie vragen die je helpen assertiever te worden’.
Lees hier deel 2 ‘Wil je aardig gevonden worden of respect oogsten?
Lees hier deel 3 ‘Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

 

Door: Het schrijfteam | Oraki training & coaching

Doorvragen tot de kern: het geheim van effectieve communicatie

Door de juiste vragen te stellen kun je vage, omslachtige, onduidelijke, onsamenhangende verhalen tot de kern terugbrengen. Heel fijne vaardigheden in diverse situaties.

Een vergadering voorzitten? Zó open je als voorzitter een vergadering

Zonder helder kader wordt je vergadering al snel een rommelig, alle kanten opschietend groepsgesprek. Hoe je zo’n kader stelt, lees je hier

Thuiswerken: werk en privé in balans

Veel mensen worstelden al met de balans werk-privé toen het leven nog ‘normaal’ was. In Coronatijd is dat alleen nog maar lastiger geworden.

Assertiviteit: Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

Hoewel het negatief klinkt, is een prima portie egoïsme niet per se slecht. Jezelf op 1 zetten is namelijk ook: zorgen voor je eigen welzijn

3 tips om door empathisch te luisteren meer gedaan te krijgen

De meeste verslavingen zijn slecht voor je. LSD is een uitzondering. Want luisteren-samenvatten-doorvragen is goed voor jezelf én de ander.

Heldere communicatie voor opdrachtgevers en opdrachtnemers

Het lijkt soms dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar niet goed begrijpen. Waardoor verwachtingen niet uitkomen en beiden niet blij zijn

Mensenkennis of inlevingsvermogen?

Gratis advies: wees voorzichtig met het inzetten van je mensenkennis. Dat is namelijk een riskant fenomeen. Probeer het eens met menskennis.

Effectief vergaderen: Hoe kun je als voorzitter zorgen voor eigenaarschap, verantwoordelijkheidsgevoel en een actieve houding bij deelnemers zonder zelf hard te hoeven werken?

Ben jij als voorzitter hard aan het werk, maar zitten de deelnemers er passief bij? In dit blog een aantal tips voor actievere deelnemers.

Kort en krachtig communiceren: op de werkvloer én tijdens informele gesprekken

Kort en krachtig communiceren helpt om te focussen, de aandacht van de ander vast te houden en effectief te zijn in je communicatie.

Hoe kun je als voorzitter in 8 stappen betere verslagen (of notulen) laten maken

Beste voorzitter, zijn de verslagen van jouw vergaderingen vaag, wollig of chaotisch? Wat zegt dat eigenlijk over jou als voorzitter?

Procesbegeleider: hoe, wat en waarom?

Ben jij werkzaam als procesbegeleider of ben je jezelf aan het oriënteren binnen dit vakgebied? Wij vertellen heel graag meer over procesbegeleiding!

Assertiviteit: Wil je aardig gevonden worden óf respect oogsten?

Met alléén maar aardig doen, vindt iedereen je inderdaad alléén maar aardig. Niet meer. Wil jij meer respect van je omgeving? Lees dan verder

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Trainen volgens Oraki

Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?

Meer over Trainen volgens Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Deze slogan hebben we niet voor niets. De woorden zijn kenmerkend voor ons werk, van oriëntatie en voorbereiding t/m evaluatie en borging. Onze trainingen zijn praktisch als het kan en diepgaand als het helpt. We trainen met de praktijk van onze deelnemers in gedachten. Theorie doen we compact en interactief, met veel ruimte voor praktijksituaties van de deelnemers. We doen veel praktische oefeningen: altijd gericht op jouw resultaat.

[et_bloom_inline optin_id=”optin_3″]